HJ-Tenerife 3. nap - CLIL és MI a gyakorlatban

 A mai nap két kurzusvezetőnk, Maja és Dominik ismét váltva foglalkozott velünk. Először Dominik mutatta meg nekünk egy példán, hogyan tudunk idegen nyelvű tartalmat a diákok számára is könnyen feldolgozható formában beilleszteni a tanítási gyakorlatunkba. Eszter nagy örömére biológiai témát választott. A szöveg, amit fel kellett dolgoznunk a nyálkahalról szólt és szókincsét, stílusát tekintve kb. B2 szintű nyelvtudást feltételezett. Nagyon tetszett, ahogy a CLIL módszer alapelveit követve feldolgoztuk a témát. 

- Először tisztáztuk a feladatot: egy undorító állatról fogunk szöveget olvasni. 

- Utána háromféle  típusú kérdéseket kellett írnunk a még nem ismert állattal kapcsolatban: eldöntendő, vagy-vagy és kiegészítendő kérdéseket.

- Következő lépésként kész szófelhőt kaptunk, ami az állathoz kapcsolódó kifejezéseket tartalmazott. Ez alapján fogalmazhattuk meg sejtéseinket, hogy vajon milyen állatról fogunk olvasni.

- Ezután Dominik felolvasta a szöveget sokatmondó testbeszéddel és mimikával kísérve. Aki akarta az közben olvashatta is a szöveget.

- Majd csoportokra osztott bennünket, és csoportonként különböző típusú kérdéseket kaptunk a szöveghez. Megválaszolásuk után megnézhettük a másik két csoport kérdéseit is, és megvitattuk, hogy mely csoport kérdései, milyen nyelvi szintű tanulók számára voltak megfelelőek és miért.

- Utolsó lépésként új csoportokban a táblára kivetített gondolkodást, véleményformálást igénylő kérdéseket kellett megvitatnunk. Segédeszközként kártyákon megkaptuk az eszmecsere során használható kifejezéseket. Az volt a feladat, hogy a beszélgetés során a megadott kifejezéseket igyekezzünk beilleszteni a mondandónkba. Mi szorgalmasan kipipáltuk a már használt kifejezéseket, és nagy sikerélményt jelentett, hogy a rendelkezésre álló idő alatt csak kettőt nem alkalmaztunk.

A feladatsor végén még összegeztük, hogy melyik feladat, hogy illeszkedett a CLIL módszertanába, mi volt az egyes lépések feladata, hogyan szolgálták a megértést, feldolgozást. Nyelvtanár szemszögből nézve hibátlan volt az óra ideáig. 

Képekben elmesélve az óra:

Today we had two course leaders, Maja and Dominik, who again took turns to work with us. First, Dominik showed us a practical example of how we can integrate foreign language content into our teaching practice in a way that is easy for students to process. He chose a biological topic. The text we had to work on was about "hangfish" and assumed a level B2 in terms of vocabulary and style. I really liked the way the CLIL method was applied to the task.

- First we clarified the task: we were going to read a text about a disgusting animal.

- Afterwards we had to write 3 different types of questions about the animal we did not know yet: to be decided, 50%-50% and to be completed.

- Next, we were given a word cloud containing terms related to the animal. This allowed us to formulate our guesses as to what kind of animal we would be reading about.

- Dominik then read the text with expressive body language and mimicry, but anyone who wanted to could read the text while he was reading.

- Then he divided us into groups and we were asked different types of questions about the text. After answering them, we were able to look at the questions of the other two groups and discuss which group's questions were appropriate for which language level of learners and why.

- The last step was to discuss in new groups the questions on the board, which required thinking and forming opinions.
As a tool, cards were provided with the terms to be used in the exchange of ideas. The task was to try to incorporate the given expressions into the conversation. We diligently ticked off the terms we had already used and, if I remember correctly, only two were not used in the time available.

At the end of the exercise, we summarised how each exercise fitted into the CLIL methodology, what each step was about, how it served to aid understanding and processing. From a language teacher's point of view, the lesson was flawless up to that point.  

All this told in pictures:  


 


 

A kávészünet előtti maradék 20 percben Dominik mutatott nekünk egy MI-vel készített, nyelvoktatásban szintén remekül használható feladattípust. Majd a következő utasítás hangzott el: készítsetek a tanított tantárgyatokhoz kapcsolódó tetszőleges témából valamilyen mesterséges intelligencia (chatgpt, gemini stb) segítségével egy hasonló feladatot. És volt 10 percünk a feladatra úgy, hogy még az applikációkra sem voltunk regisztrálva, nemhogy bevezetve a használatukba. Semmi scaffolding, segédanyag, rávezetés. Mindaz elmaradt, amit olyan szépen megtanultunk az elmúlt másfél napban elméletben. Ugyan bedobtak minket a mély vízbe, de azért én valahogy kievickéltem, de Eszter átmenetileg elsüllyedt. (Azóta ő is rájött a megoldásra.)

In the remaining 20 minutes before the coffee break, Dominik showed us a task he had created with AI, which could also be used in language teaching. Then the following instruction was given: create a similar task using AI (chatgpt, gemini, etc.) on any topic related to the subjects you are teaching. And we had 10 minutes to complete the task without even being registered on the apps, let alone being introduced to their use. No scaffolding, no help, no guidance. All the things we had learned so well in theory in the last day and a half were missing. We were thrown into the deep water, but I somehow managed to swim out, but Esther temporarily sank. (Since then, she has also found a solution)

Az én mesterséges MI által generált feladatomon is sokat kell még finomítani:

https://cklg2-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/halasz_judit_cklg_hu/EaQel8rJTtpFnGpzdIvHz5IBqvD8DoaY_bVeqhTNJBrdVQ?e=NTfQ9l 



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Wien-erster Tag

Wien - Intensivkurs

Wien - Zertifikat + Freizeitprogramm