Izland 5. nap Andi, Judit és Dóri

 Kedves Mindenki!


Szerda este a képzőintézmény kezdeményezésére egy olyan este vette kezdetét, ahol a különböző nemzetiségek kaptak egy-egy asztalt, ami a nemzetiségük nevével ellátva találtak érkezéskor és oda tehették ki azokat az ételeket, italokat és édességeket, amely az országukra vagy az országok egyes régióira jellemző. Ezek után be is mutatták ezeket a finomságokat és egymás asztalairól körben haladva lehetett csemegézni. Igencsak csoda asztalokat rittyentettek, erről is mutatunk pár képet.

Dear All!

On Wednesday evening, at the initiative of the training institute, an evening started where the different nationalities were given a table with the name of their nationality on arrival and where they could put out the food, drinks and sweets that are typical of their country or regions of their country. These delicacies were then presented and they were passed around in a circle from each other's tables. The tables they set up were quite amazing, and we have some pictures of them.








 A mai nap első felét, minden csoport jógyakorlatok megosztásával kezdte. Ezek között volt, amit a táblán rajzokkal ábrázoltak, kártyákat hoztak vagy csak egy nagyon könnyű és gyors levezető feladat volt az óra végére. mindenki nagyon lelkesen vett részt a feladatokban, amit úgy csináltunk végig, mintha diákok lennénk. Andi és Judit csoportja ma közösen dolgozott, Dóri csapata pedig a Mindfulness csoporttal osztott meg jógyakorlatokat. 

Erről lehet képet látni, amint képek segítségével mutogatnak el egy történetet, amit egy társuk narrál. Majd olyan kreatív feladatokat oldottak meg, ami az inkluzivitást segíti a tanórákon. Dóri csodás művét is megmutatjuk, a képnek a csoporttársai adtak címet, ami önmagáért beszél. :)

 The first half of the day started with each group sharing good practices. These included drawing on the board, bringing cards or just a very easy and quick quiz at the end of the lesson. Andi and Judit's group worked together today, and Dóri's group shared exercises with the Mindfulness group. 

You can see a picture of them using pictures to show a story narrated by a peer. Then they solved creative exercises that promote inclusivity in the classroom. Dóri's wonderful artwork is also shown, the picture was given a title by her classmates, which speaks for itself. :)






A második délelelőtti órán Andi és Judit szavakat kaptak kivetítve, ahol mellékneveket láttak, ezekből kellett kiválasztaniuk, hogy most az életükben melyek a legjellemzőbbek számukra. Íme ezekről is pár kép:

In the second morning lesson, Andi and Judit were shown some words, where they had to choose which adjectives were most typical for them in their lives. Here are some pictures of them:



Délután pedig részletesebben megismerkedhettünk az izlandi oktatási rendszerrel, amelyről a következőket tudtuk meg: 276 óvoda, 170 általános és középiskola van és 5 egyetem, majdnem mind állami iskola, de a Reykjavik-i Egyetemen egy alap diploma 2000 euróba kerül szemeszterenként. 1-től 5 éves korig járnak a gyerekek óvodába, ez választható, de 97%-a a gyerekeknek jár ide. 6-16 éves korig tankötelesek a gyerekek, majd 16-19 éves korig járnak középiskolának megfelelő intézménybe. A szakközépsikolákban 3 évig tanulnak iskolában, majd 2 évig dolgoznak és a cégek az iskolákkal közösen összefogva segítenek ezeknek a diákoknak a későbbiekben elindítani a saját vállalkozásukat. A középiskolában 3 évig különböző vonalakon tanulhatnak nyelveket, üzleti tanulmányokat, művészeti vonalat, reál tárgyakat és társadalomtudományt. 
A diákok 8:30-13:30-ig járnak iskolába, középiskolában 15 óráig. Az ebédet a szülők fizetik és az iskola utáni egyéb tevékenységeket, ami 17 óráig tart is a szülők finanszírozzák. Hozzánk hasonlóan 30-35 hétig járnak iskolába, a szünetek eloszlását az iskola igazgatók döntik el, de 180 napot járnak iskolába összesen egy évben. A tanult tantárgyak a következők: izlandi nyelv, matematika, angol, dán(mert nagyon sokan dán anyanyalvűek költöztek vissza Izlandra), reál tárgyak, társadalomtudomány, művészetek, úszás, testnevelés, fa megmunkálása, pénzügyi ismeretek. A középiskolában pedig 4-6 órát válaszhatnak pluszban, amik között van sport, spanyol, autószerelés. Az izlandi az anyanyelvük, de 3. osztálytól kezdik el az angol nyelvet tanulni, 7. osztálytól a dán nyelvet. A középiskola harmadik évében válaszhatnak spanyol, német és francia nyelvek közül.  
Ami számunkra nagyon meglepő volt, hogy 2011-ben egy új tantervet vezettek be, ami alapján 1-9. osztályig nem osztályozzák a diákokat, csak egy szöveges értékelést írnak vagy éppen színes mintákkal értékelnek. 4., 7. és 9. osztályban pedig állami tesztekkel mérik a diákokat, ahol szintén nem jegyet, hanem a teljesítményükre egy számot kapnak. Azonban a covid időszak alatt ezeket az állami vizsgákat felfüggesztették 3 évre és nagyon friss hírként ma derült ki, hogy a kormány még 2 évvel ezt kitolta ezt az idő intervallumot. Ez azért keseríti el az izlandi tanárokat, mert gyakorlatilag ők azok, akik a középiskola végén ők mondkják meg, hogy melyik az az irány és egyetem, ahol a diák tovább folytassa a tanulmányait és ez órási feszültségeket szül a tanárok és szülők között. 
Most pár szót még a nyári munkát adó iskoláról, most még több információt tudunk róla:
A koncepciója 13-16 éves tizenévesek számára készült. Ez tulajdonképpen nyári munka, amelyet minden önkormányzat kínál a tizenéveseknek.

Az ifjúsági munkaiskola célkitűzései: 
A Mosfellsbær Ifjúsági Munkaiskola elsődleges céljai a következők:
 * Megtanítani a diákokat a munkahelyi munkavégzés és viselkedés elveire.
 * A tanulókat arra nevelni, hogyan vigyázzanak a városukra és a környezetükre. 
* Növelni a diákok tudatosságát és tiszteletét a környezetük iránt. 
* Munkalehetőséget biztosítani a nyár folyamán.  

A Mosfellsbær Ifjúsági Munkaiskola három évszakot kínál a nyár folyamán: 
A szakasz: június 10. - június 26. 
B szakasz: június 27. - július 12. 
C szakasz: július 15. - július 30.

És akkor következzék még az a rész, ami ilyenkor persze bennünket és kicsit izgat. Hogy mennyi fozetést kapnak az izlandi tanárok. Azt hiszem úgy fogalmaznék, hogy számunkra döbbenetes összeget keresnek egy hónapban, egy átlag 15 éve dolgozó tanár fizetésének kb. négyszeresét, de azt azért mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy itt még az izlandiak maguk is azt vallják, hogy drága minden. Nem panaszkodnak, de nem is álom a fizetésük számukra sem. Persze a fűtést leszámítva, amit egy pizza árához hasonlított a vezetőnk.

Azt hiszem ennyi volt a móka mára, zárul Andi, Juci és Dóri mókatára! :)

In the afternoon we had a chance to learn more about the Icelandic education system, which has 276 kindergartens, 170 primary and secondary schools and 5 universities, almost all of them public schools, but at Reykjavik University a basic degree costs €2000 per semester. Kindergarten is optional for children from 1 to 5 years old, but 97% of children attend. Children are compulsory school-age from 6 to 16, and then attend an institution equivalent to secondary school from 16 to 19. In vocational secondary schools, they attend school for 3 years, then work for 2 years and the companies, in partnership with the schools, help these students to start their own businesses later on. In secondary school, they can study languages, business studies, arts, real subjects and social sciences for 3 years on different tracks. 
Students go to school from 8:30 to 13:30 and to secondary school from 15:00. Lunch is paid for by parents and other after-school activities, which last until 5 pm, are also financed by parents. Like us, they go to school for 30-35 weeks, with the school headmasters deciding on the distribution of holidays, but they attend school for 180 days in total in a year.
The subjects taught are: Icelandic language, maths, English, Danish (because a lot of people with Danish mother tongue moved back to Iceland), real sciences, social sciences, arts, swimming, physical education, woodworking, finance. And in secondary school they can choose 4-6 extra lessons, including sports, Spanish, car mechanics. Icelandic is their mother tongue, but they start learning English from 3rd grade and Danish from 7th grade. In the third year of secondary school they can choose between Spanish, German and French.  
What was very surprising for us was that in 2011 a new curriculum was introduced, which does not grade pupils until grades 1-9, but only gives a text assessment or even a colour sample assessment. And in 4th, 7th and 9th grades, students are measured by state tests, where they also do not get a grade but a number for their performance. However, during the covid period these state exams were suspended for 3 years and in very recent news today it has emerged that the government has extended this time interval by another 2 years. This is frustrating for Icelandic teachers because they are the ones who, at the end of secondary school, decide which direction and university the student should go on to, and this is causing tension between teachers and parents. 
Now a few more words about the woring school, now we have more information:

The working school concept is for teenagers 13 – 16 years old. It is a summer job that all municipalities offer their teenagers.

 

Objectives of the Youth Work School:

The primary goals of the Mosfellsbær Youth Work School are to:

 * Teach students the principles of working and behaving in a workplace.

 * Educate students on how to take care of their town and environment.

* Increase students' awareness and respect for their surroundings.

* Provide employment opportunities during the summer.  

 

The Mosfellsbær Youth Work School offers three seasons during the summer:

Session A: June 10 – June 26

Session B: June 27 – July 12

Session C: July 15 – July 30


And then there's the part that, of course, excites us a bit. How much support Icelandic teachers get. I think I would say that for us they earn a staggering amount of money per month, about four times the average teacher of 15 years teaching experience, but I must say that even Icelanders themselves admit that everything is expensive. So they aren't complaining but they aren't satisfy either. Apart from heating, of course, which our guide compared to the price of a pizza.

I think that's all the fun for today,  bye Andi, Juci and Dóri! :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Wien-erster Tag

Wien - Intensivkurs

Wien - Zertifikat + Freizeitprogramm