Madeira - VE - 2. nap
Második nap
Hogy ne késsek el reggel, vettem buszbérletet, így nem kell rohannom. Ha vízszintes terepen kellene menni, talán még megoldanám, de ebben a városban talán csak szigorúan a tengerparton található 100 méternél hosszabb vízszintes útszakasz. Mire hazaérek, teljesen kicombosodok. Ennek nagyon gyorsan változó felszínnek köszönhető, hogy Funchalban a megengedett maximális sebesség 40 km/h. Ha valaki itt megtanul autót vezetni, bárhol a világban elboldogul. Itt a kézifékes indulást mindenkinek tudnia kell. A zebránál nem várható el, hogy előzékenyen átengedjék a gyalogosokat. Nem is nagyon teszik, szóval figyelni kell. A buszok itt is elég lendületesen közlekednek, nem mondanám, hogy agresszíven, mondjuk inkább sportosan. Ma reggel egy nő vezette a buszt, amivel mentem. Belibbent a buszmegállóba, majd ugyanazzal a lendülettel fél busznyit hátratolatott. Meglepő mozzanat volt. A buszok másodpercre pontosan indulnak a buszpályaudvarról. A továbbiakban nem tudom, mennyire tartják a menetrendet.A tanfolyamunk egy nagyon elegáns szálloda
konferenciatermében van. Még a folyosót is légkondival hűtik. A nagykönyv
szerint Madeirán 20-25°C a
hőmérséklet, erre számítottam. Hát mostanában itt is melegebb van. Bár fokban
meg sem közelíti az otthoni hőséget, viszont a magas páratartalom miatt más a
hőérzetünk. De a tanfolyam címéhez igazodva reggelente kikapcsoljuk a
légkondit, ha már fenntartható fejlődés…
A nap első felében ma nagyon élvezetes előadásokat hallhattunk
Madeira növény és állatvilágáról, földrajzáról, de a legérdekesebb a
vízgazdálkodás volt. A kurzusvezetőnknek ez kifejezetten testhezálló téma,
ennek megfelelően nagyon élvezetes volt az előadása. A portugálul
levadának nevezett, 16. században kőből készült csatornarendszer egykor a
sziget vízellátását biztosította. Akkoriban a vízimalmok hajtására és a
mezőgazdasági területek öntözésére szolgált a kb. 2000 kilométernyi
csatornarendszer. Az összegyűlt vizet emberi fogyasztásra és mezőgazdasági
öntözésre használják, de van egy harmadik szerepe is. Turbinákat hajtanak meg
vele, így termelve elektromos áramot. A víz egy részét este felszivattyúzzák a
hegyre, hogy aztán nap közben újra lecsorgassák, ismételten meghajtva a
turbinákat. Ehhez szélerőművek biztosítják az energiát. Így nappal, amikor több
áramra van szükség, a vízerőművek is be tudnak csatlakozni a termelésbe.
Manapság még egy fontos szerepe van, Madeira túraútjainak többsége a levadák
mentén halad. Egyébként Madeira energiatermelésének kb. 30%-a megújuló energia.
A nap második felében csoportokat alkottunk. Öt téma közül
lehetett választani, és egy előadást készíteni, amit majd pénteken kell
előadni. A mi témánk a klímaváltozás.
Az órák után elmentünk ebédelni, majd úgy döntöttünk, hogy a korábban otthon lefoglalt programot nem változtatjuk meg, hiába volt tegnap a képzők által szervezett program is bálnales, ezt megismételjük. Nagyon jó döntés volt, más hajóval, kicsit más útvonalon mentünk, gyönyörű napsütésben hajóztunk. Ma is elég sok delfint láttunk, sajnos a bálnák most sem kerültek elő. Jól elbújtak valahova. A program végén viszont a bátrabbak úszhattak az óceánban.
A hajóról látszik a sziget déli oldalának jó része. A
főváros, Funchal hosszan elterül a part mentén és egészen felkúszik a
hegyoldalba. Talán a fényképek visszaadják ezt.
Mivel vasárnap lemaradtunk a helyi termelői piacról, ezért hazafelé menet még benéztem. A piac épülete is látványos, a bejárat két oldalát a hagyományos portugál díszítéssel készült két kép uralja. A belső udvaron pedig egy pergolán gyönyörűen virágzó bougenvilla, amivel mindenhol találkozhatunk a városban. Mivel zárás előtt nem sokkal érkeztem, már csak a zöldséges és virágos standokat nézhettem meg, a halpiacnak már csak az illata maradt. Ha lesz erőm egyik reggel korán kelni (haha….), akkor ezt még megcélozom. A gyümölcsök közül sok olyan van, ami nálunk nem kapható, némelyiket el sem tudom képzelni, hogy mi lehet.
The second day
In order not to be late in the morning, I bought a bus pass,
so I don't have to rush. If I had to go on horizontal terrain, I might still be
able to solve it, but in this city, there is probably only a horizontal section
of road longer than 100 meters strictly on the beach. By the time I get home,
I'm completely exhausted. Due to this very rapidly changing surface, the
maximum permitted speed in Funchal is 40 km/h. If someone learns to drive a car
here, he can get by anywhere in the world. Here, everyone should know how to
start with the handbrake. Pedestrians are not expected to pass gracefully at
the zebra crossing. They don't do it very often, so you have to pay attention.
The buses here also drive quite energetically, I wouldn't say aggressively,
let's say more sporty. A woman drove the bus I took this morning. He rolled
into the bus stop, and with the same momentum pushed back half a bus. It was a
surprising moment. Buses leave the bus station exactly to the second. I don't
know how well they keep the schedule anymore.
Our course is held in the conference room of a very elegant
hotel. Even the corridor is cooled with air conditioning. According to the
ledger, the temperature in Madeira is 20-25°C,
I expected that. Well, it's been warmer here lately. Although it does not even
come close to the heat at home, the high humidity gives us a different feeling
of heat. But in line with the title of the course, we turn off the air
conditioning in the morning, if sustainable development...
In the first half of the day, we heard very enjoyable
presentations about the flora and fauna and geography of Madeira, but the most
interesting was water management. This is a particularly suitable topic for our
course leader, so his presentation was very enjoyable. The canal system, called
levada in Portuguese, made of stone in the 16th century, once ensured the
island's water supply. At that time, the ca. 2,000 kilometers of canal system.
The collected water is used for human consumption and agricultural irrigation,
but it also has a third role. They drive turbines with it, thus producing
electricity. Some of the water is pumped up the mountain in the evening, only
to trickle down again during the day, repeatedly driving the turbines. Wind
turbines provide the energy for this. Thus, during the day, when more
electricity is needed, the hydropower plants can also join the production.
Nowadays, it has another important role, most of Madeira's hiking trails run
along levadas. By the way, Madeira's energy production is approx. 30% is
renewable energy.
In the second half of the day, we formed groups. There were
five topics to choose from and a presentation to be made on Friday. Our topic
is climate change.
After the lessons, we went to lunch, and then we decided not to change the program we had previously booked at home, even though the program organized by the trainers yesterday also included whale watching, we will repeat this. It was a very good decision, we went with a different ship, on a slightly different route, we sailed in beautiful sunshine. We saw quite a few dolphins today, unfortunately the whales didn't show up either. They hid somewhere well. At the end of the program, however, the braver could swim in the ocean.
You can see a good part of the south side of the island from
the boat. The capital, Funchal, stretches along the coast and climbs up the
mountainside. Maybe the photos will do it justice.
Madeira is a volcanic island with an area of 741 square
kilometers. Viewed from any side, the surface rises immediately from the coast,
its highest peak is Pico Ruivo at 1,862 meters. Moving along the coast with the
boat, you can see the rock walls beautifully, in some places the terraced
cultivation, nothing else is out of the question. The view of the residential
buildings creeping up the mountainside is impressive, but the huge number of
huge hotels in some places really spoils the view. But money talks... the
tourist barks. Yeah, no, this saying is somehow different. Madeira lives on
tourists, 2 million a year, which is quite a lot.
Until now, I have not mentioned the most famous native of
the island, Cristiano Ronaldo. According to some information, there are 13,
according to others, 17 places in Madeira that are related to him. The airport
also bears his name, there is a bust of him there, and near the harbor there is
the CR7 Museum, with a huge statue in front of it, next to the hotel also named
after him. He also opened a clothing store with one of his sisters, one in
Portugal and one here in Funchal called CR7, but it is said to have closed
down.
Since we missed the local farmer's market on Sunday, I
stopped by on the way home. The market building is also spectacular, the two
sides of the entrance are dominated by two pictures made with traditional
Portuguese decoration. And in the inner courtyard, there is a beautifully
blooming bougainvillea on a pergola, which can be found everywhere in the city.
Since I arrived shortly before closing time, I could only look at the vegetable
and flower stands, and the only thing left was the smell of the fish market. If
I have the strength to get up early one morning (haha….), I will aim for this.
There are many fruits that are not available here, some of them I can't even
imagine what they could be.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése